Direktlänk till inlägg 4 november 2008

Det finns en till Lagotto...

Av Alexandra - 4 november 2008 17:43

på min gata. Jag skällde på honom idag. Men vi gick aldrig nära varandra. Matte berättade att hon brukar prata med hans husse och matte och att han är 10 månader gammal. Dessutom jobbar hans mattes mamma på lillhusses dagis. Kanske att vi kan bli kompisar. Vem vet?

Husse försökte att lura till sig en kloklippning men det gick inte idag heller!  (Alla tips tas tacksamt emot, hälsar matte!) Ha ha! Det är kul att ha makten... Skall ägna lite tid åt mitt saftiga ben nu. Vi ses!

 
 
Ingen bild

Laurence med syster Saphira

4 november 2008 22:20

Det var ett program på TV4+ igår kväll där en hund coach vissade hur han klippt klorna på en jätte besvärlig hund. Han satt på golvet och la hunden mellan sina ben, gossade en stund med den och sen satt han igång alla fyra tassar utan problem. Jag försökt med Saphira men icke sa nicke. känns så orättvis.

 
pia

pia

4 november 2008 22:30

Jag har ställt Gråben på trimbordet och bara klippt. Inga krusiduller, men efteråt blev det massor av godis och beröm. Annars får en av er hålla honom i famnen när den andre klipper. Det som är viktigt är, när ni har bestämt er för att klippa, så genomför det, om det så bara blir två klor. Låt honom aldrig vinna. Lätt va? haha
Kram

http://lagottoflickorna

 
Ingen bild

Grålles matte

4 november 2008 22:34

Tack. Jag har försökt det också men så fort jag tar tag i tassen så blir han helt vild... Och nu har han riktigt långa klor... Suck! Skall prova en dag när jag är helt själv med honom. Det kanske hjälper.

 
Ingen bild

Grålles matte

4 november 2008 22:42

Hej Pia! Visst. Låter jättelätt!!! :-) Nödlösningen blir väl att en håller och den andra klipper men tvång skapar ju bara mer motstånd i längden... Skall som sagt prova en dag när jag är helt själv med honom. I övrigt är han en underbar hund. Han har verkligen tagit oss med storm. Vi är helt sålda! Tack för att vi fick bli fodervärdar till Gråben! Kram Alexandra

 
pia

pia

4 november 2008 23:02

I nödfall, gå till en veterinär och klipp klorna. Det är aldrig roligt att slåss för att klippa klor, eller kom hit så gör jag det
Kram

http://lagottoflickorna

 
Helena o Tosca

Helena o Tosca

5 november 2008 21:06

Det sättet vi lär våra kunder och som vi alla (?) på jobbet praktiserat på våra egna hundar är metoden att:
klipp (låter lite som en klicker) = godis direkt
Massa godis i små små bitar går det åt. Det brukar inte ta så lång tid innan hunden lär sig att klicket betyder att det snart kommer en godis och så småningom kan man då lära in att det dröjer en hel tass innan godis kommer.

Viktigt är också att aldrig tvångshålla. Tosca avskyr om jag tvångshåller henne vid kloklippning. Om jag däremot lägger hennes tass i handen utan att hålla fast går det bra (även om hon fortfarande inte gillar det så går hon med på det). Då kan man lätt följa med när hunden drar undan tassen, för det ska inte hjälpa att göra det.

Dumt är också att nejja eller liknande, bästa är att ignorera och klippa och ge godis, ignorera klipp ge godis osv.

Skriver som Pia, visst låter det alltid lätt i teorin...

http://web.comhem.se/~u36973596

 
Primo och Acke

Primo och Acke

6 november 2008 23:11

Vi hatar oxå att få klorna klippta!! Men matte gör så som Helena skriver och godis är ju alltid gott;)

http://www.ackebus.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra - 26 juni 2009 11:05

... tra la la... det är sol i Falkenberg... tra la la. Fast ååhhh så jobbigt när det är så varmt. Vill helst gräva ned mig i en grop i Gräsmattan. Vår är full av hål nu. Jag skyller på stampe, vår kanin, men det köper inte husse och matte. Skönt att...

Av Alexandra - 9 juni 2009 08:29

Matte har förklarat varför hon varit så trött och hängig och inte alls promenadsugen det senaste. Hon har nämligen en Bebis i magen. Så jag skall få en bebishusse eller bebismatte innan jul. Kan undra hur det blir?! Kanske jättekul, kanske alldeles u...

Av Alexandra - 17 maj 2009 17:16

... och vi är väldigt nöjda!! Och trötta. Åkte hemifrån kvart i sex i morse för att hinna i bra tid till Hässleholm. Tina och Flisan åkte med oss. Och gissa vilka jag fick träffa där?! Jo, Pia, min kennelmatte och med sig hade hon min kompis Krölle. ...

Av Alexandra - 13 maj 2009 18:37

Lugn bara lugn, jag är här! Och jag mår bra. Matte har lite annat att tänka på så hon hälsar att vi kommer nog inte kommer att skriva så ofta en tid framöver. Men jag skall fösöka titta in på Era bloggar lite då. Och något kort inlägg om det händer n...

Av Alexandra - 5 maj 2009 13:52

I söndags när jag var nyduschad lyckades jag ta mig ut i trädgården. Matte blev inte särskilt glad om Ni förstår vad ett Lagottoryck i en jordhög innebär.... Hörde att hon var arg och sprang och gömde mig och rullade runt i rabatten under brudspirean...

Ovido - Quiz & Flashcards